mangler prosatekst – afpubliceres
Lytning (Fase 1)
Eleverne kan forstå enkle ord, udtryk og budskaber ud fra situation, gestik og mimik / Eleverne har viden om det tyske sprogs nære sproglige slægtskab med dansk
Lytning (Fase 2)
Eleven kan forstå enkle budskaber om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer
Samtale (Fase 1)
Eleven kan bruge sproget i sang, spil, leg og bevægelse / Eleven har viden om enkle situationsbundne ord og vendinger
Samtale (Fase 2)
Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner / Eleven har viden om relevante spørgeord og svarstrategier
Samtale (Fase 3)
Eleven kan gennemføre korte dialoger om nære emner / Eleven har viden om enkle kommunikationsstrategier
Præsentation (Fase 1)
Eleven kan præsentere sig selv og sin nærmeste familie / Eleven har viden om faste udtryk for præsentationsformer
Præsentation (Fase 2)
Eleven kan præsentere nære emner / Eleven har viden om brug af ord og udtryk om nære emner
Præsentation (Fase 3)
Eleven kan i et enkelt sprog tale om nære emner / Eleven har viden om forberedelse af enkle præsentationer på tysk
Sprogligt fokus (Fase 1)
Eleven kan efterligne og gentage tyske ord og udtryk / Eleven har viden om ligheder og forskelle mellem dansk og tysk udtale
Sprogligt fokus (Fase 2)
Eleven kan udtale ord og udtryk med forståelig intonation / Eleven har viden om udtale, intonation og forholdet mellem skrift og lyd
Sprogligt fokus (Fase 3)
Eleven kan formulere enkle sætninger / Eleven har viden om den simple sætnings opbygning
Læsning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle ord og udtryk / Eleven har viden om transparente ord og udtryk
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier
Læsning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af enkle tekster inden for nære emner / Eleven har viden om at læse efter hovedindhold
Skrivning (Fase 1)
Eleven har mod på at skrive på tysk / Eleven har viden om skrivning fra andre sprog
Skrivning (Fase 2)
Eleven kan skrive enkle ord og udtryk / Eleven har viden om forholdet mellem lyd og stavning
Skrivning (Fase 3)
Eleven kan skrive enkle sætninger / Eleven har viden om brug af opslagsteknologier
Tekster og medier (Fase 1)
Eleven kan arbejde med information i enkle tekster og billeder / Eleven har viden om tekstopbygning og informationssøgning på tysk
Sprogligt fokus (Fase 1)
Eleven kan skrive enkle udtryk klart og forståeligt / Eleven har viden om retstavning og tegnsætning
Kulturforståelse (Fase 1)
Eleven kan placere tysktalende lande på et verdenskort / Eleven har viden om tysktalende landes geografi
Kulturforståelse (Fase 2)
Eleven kan sammenligne tysktalende kulturer med egen kultur / Eleven har viden om levevilkår i tysktalende lande
Kulturmøder (Fase 1)
Eleven kan anvende enkle tyske udtryk i mødet med tysktalende/ Eleven har viden om sammenhæng mellem tysk sprog og kultur
1
Lytning. bla bla
2
Præsentation. blabla
3
Sprogligt fokus. blabla
4
Læsning. blabla
Læringsmål 1
1
Jeg lytter efter hvert ord i stedet for meningen.
Jeg benytter ikke den trykte tekst som støtte til forståelse.
2
Ved lytning forstår jeg nogenlunde, hvad teksterne handler om, samt enkelte detaljer.
Jeg orienterer mig i nogen grad i den trykte teksts genre, layout og illustrationer før lytning og kan nogenlunde følge med i den trykte tekst under lytning.
3
Ved lytning forstår jeg teksterne i hovedtræk og detalje uden problemer.
At tekst og lytning følges ad og støtter hinanden, falder mig naturligt.